‘Praktijk BOM’ door Wanda Bom

Mijn naam is Wanda Bom. Ik ben eigenaar van kinderpraktijk BOM in Lisserbroek. In mijn praktijk komen veel visueel ingestelde kinderen. We noemen deze groep ook wel beelddenkers.

Herkent u het volgende bij uw kind: dromer of juist druk, creatief, gevoel voor kleur, out of the box denken, moeite hebben met tijd, spelling en/of automatiseren? Het zit er zeker in, maar komt er maar niet uit. Mogelijk is uw kind visueel ingesteld (beelddenker).

Iedereen wordt als beelddenker geboren. We hebben immers geen taal tot onze beschikking als we geboren worden. Naarmate we meer taal tot onze beschikking krijgen is de kans groot dat er rond het zesde jaar een omslag gemaakt wordt naar het taal-denken. Immers ook op de scholen wordt er talig onderwezen. Voor denken in beelden is steeds minder ruimte.

Een kleine groep kinderen blijft echter in beelden denken. Deze groep heeft het soms moeilijk binnen ons talige onderwijs. Beelddenkers hebben de voorkeur om met hun rechterhersenhelft te denken. In het rechterdeel vind je o.a. creativiteit, overzicht, gevoel voor kleur, muziek. In het linkerdeel vinden we juist taal, rekenen en o.a. gevoel voor detail. Op school is het onderwijs makkelijker te volgen voor de linksgeoriënteerde kinderen.

Veel van de kinderen die bij mij de praktijk binnenstappen weten dat ze niet dom zijn. Toch hebben ze het idee dat hun omgeving ze soms dom vindt. De beelddenker is in staat om creatief te denken. Dat wordt niet altijd (h)erkend. Ik leer ze, dat juist hun kwaliteiten ze verder kan brengen. Ook leer ik ze om te gaan met hun vermogen om dingen visueel op te slaan. Beelddenkers worden vaak als druk bestempeld of juist als dromers. Als je in beelden denkt dan ben je constant aan het associëren. Er komen wel 32 beelden per seconde binnen tegenover 4 woordjes. Dit gaat zo snel dat ze constant een vol hoofd hebben. Alle prikkels komen binnen, de zintuigen staan op scherp. Ik leg de kinderen uit hoe het werkt. Als ze eenmaal weten waar het vandaan komt, geeft ze dat meer rust. Nadat we eerst het hoofd hebben opgeruimd leer ik ze woorden en getallen visueel op te slaan. Het visueel opslaan van woorden zorgt ervoor dat ze veel minder spelfouten maken. Het visueel opslaan van het 100 veld kan helpend zijn bij het rekenen, ze krijgen vaak beter inzicht in de getal structuren. Ze krijgen weer succeservaringen en hun zelfvertrouwen groeit.

Beelddenkers zijn creatief. Hoewel associëren tijdens de les niet altijd handig is, is het juist een goede eigenschap tijdens het leren. Als je kan associëren dan kan je dingen en gebeurtenissen bijzonder maken, kun je dat, dan komt de lesstof in je lange termijngeheugen. Voorbeeld: als er een man met een hoedje op mijn raam klopt, dan verlaat dat beeld via het korte termijngeheugen snel mijn hoofd, na ongeveer 20 seconden. Klopt er een roze olifant op mijn raam dan zal ik dat de rest van mijn leven onthouden. De roze olifant is bijzonder.

Voor het trainen van de kinderen gebruik ik de methode "Ik leer anders", "Leren, leren" en “Snel leren = leuk leren”. Voor alle opleidingen ben ik gecertificeerd.

Ik begeleid kinderen op diverse scholen binnen de gemeentes Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Lisse, Amsterdam en Haarlem. Ook de Sterrenschool heeft mij de mogelijkheid geboden om  kinderen van de school te begeleiden. Heeft u vragen of wilt u meer informatie maak dan vrijblijvend een afspraak.

U kunt mailen naar kinderpraktijkbom@gmail.com
of bellen met 06-17413755 of bekijk mijn website www.kinderpraktijkbom.nl.

Wanda Bom

Ga terug...


Geïnteresseerd in bovenstaand aanbod? Meld u direct aan met onderstaand formulier!

Basisschool Bikube – Volg ons op acebook